Hästmannen

Den fina fina dokumentären jag såg i förmiddags (som har sänts förut på svt också) var verkligen gripande. Mest för det visuella. Och så närheten med naturen och djuren och jag är så hemskt lättberörd vad gäller sådant. Den gamla mannen som gjorde allt på gammaldags vis, använde sina hästar till jordbruket, mjölkade korna för att få lite mjölk till gröten, vilket ju var mycket godare än vatten. När hästarna och korna var ute på bete. Förhållandet mellan honom och hans djur. Stig-Anders, som mannen vi följer heter, verkar vara en så genuint snäll och god människa som aldrig skulle göra en fluga förnär.
Mot slutet blev det hela ännu mer gripande, särskilt för mig som är så blödig. Jag kan säga att jag fällde en och annan tår.

"En djupt mänsklig naturdokumentär av den uppmärksammade filmaren och fotografen Peter Gerdehag i samarbete med redigeraren Tell Johansson.
Stig-Anders liv styrs av Vår Herre och en djupt rotad tradition. Han lever ensam på familjegården i Råskog i djupaste Småland, en bärare av gamla jordbruksmetoder som förkastats och sen länge glömts i granngårdarna.
Överallt på Stig-Anders gård finns det hästar, hästar som plöjer, hästar som betar med korna, hästar som drar timmer i skogen, den skog som han försöker hålla så prydlig som vore det en park och inte ett stycke natur.[...]" (läs mer)

Så ni som tycker om djur och natur och vackra vyer och allt sånt där - SE DEN! En fröjd för både ögat och hjärtat.

Här kan du se filmen. (SVT Play)
Här är hemsidan. (Härifrån har jag också lånat bilderna nedan - foto: Peter Gerdehag)


Joe

Hehe! Roliga bilder! Gillar dom två sista! Nu vill jag kolla på en rolig dokumentär! :D

2010-02-07 • 19:37:11 | http://joachimt.blogspot.com/
Terese

Åååååh alltså min hjälte!

2010-02-07 • 21:00:02 | http://interweaves.wordpress.com/
Patrik

Sv. Det var massa saker ju! haha ;)

2010-02-07 • 21:22:55 | http://patrikpetersson.blogspot.com



» NAMN
» E-MAIL
» URL

KOMMENTAR:

Kom ihåg mig?