Tänk rätt ät fett bli mätt.

Började häromdagen läsa Andreas (Kostdoktorn) Eenfeldts  Matrevolutionen. Mycket intressant läsning, känns väldigt logiskt. Det känns ju när man tänker på det ganska självklart att man ska kunna äta naturligt fett? Det är ju sådan mat människan alltid levt på, och inga konstgjorda light-produkter och mängder av socker och andra tillsatser. Väldigt intressant att läsa om hela bluffmakeriet bakom fettskrämselpropagandan.
Metoden Low Carb, High Fat, LCHF, innebär alltså att man inte ska rädas fett men däremot undvika produkter med mycket socker och stärkelse. Snåla inte med smör och grädde, frossa i bacon och ägg! Låter bra det.

Jag har bestämt mig för att försöka mig på det här. Det som kan bli svårast är att jag älskar bröd, en grov macka är så himla gott. Dessutom känns det som att maten kan bli lite tråkig utan tillbehör som ris, pasta, couscous, potatis... Men man vänjer sig väl! Och det finns andra alternativ. Dessutom älskar jag sallad och har blivit ett stort fan av både spenat och broccoli, som jag hatade när jag var liten. Så kött, sallad och en god (fet) dressing, det låter inte helt fel! (Fast, ett liv utan chips...?)

Den här morgonen gjorde jag mig en omelett till frukost, stekt i mycket smör och med massor av spenat i. Roligare än så blev det inte då jag inte hunnit handla på en vecka och morgonen inte är den mest inspirerande av tider på dygnet. Gott var det!

 
Den här läckra bilden har jag lånat från peoquick.se och här har han en massa inspirerande, frestande bilder på LCHF mat.


Monique

Den boken tänkte jag också läsa, min syster och hennes man är helt fast i lchf! Men, hur ska du klara dig utan kladdkakorna? :)

2011-07-22 • 11:29:57 | http://Www.moniquebostrom.wordpress.com
♥ Jessica

Haha, jadu, just kakor och godis äter jag faktiskt inte längre, har väldigt svårt för söta saker överlag! Men som sagt... Bröd och chips alltså... Men ska bli spännande att testa! :)

2011-07-22 • 12:57:16 | http://ingeny.blogg.se/



» NAMN
» E-MAIL
» URL

KOMMENTAR:

Kom ihåg mig?