Första seminariet - Vad är Litteraturvetenskap?

Ja det kan ju tyckas lite udda att denna fråga inte kommer upp förrän nu i B-kursen av just Litteraturvetenskap! Haha. Men i första kursen var det mest baskunskaper; vad är Litteratur? Litteraturhistoria och Teori. Det är väl faktiskt egentligen inte förrän nu som vi börjar komma in på själva vetenskapen, om jag tänker efter.

I vanliga fall läser vi tillsammans med lärarstudenterna som ska bli svenskalärare, men den här terminen ska vi också börja delas upp lite och gå åt lite olika håll. Idag var ett sådant tillfälle, och alltså satt vi en grupp på 8 tjejer och så vår lärare (som också råkar vara en ung tjej) runt ett bord och diskuterade idag i 2 timmar. Det var så himla roligt! Så givande. Något jag inte tyckte att det alls var förra terminen, därför var jag också lagom peppad då. Men nu känner jag mig jättepositiv! Jag börjar nästan känna mig lite smart igen också. Var jobbigt nu förut eftersom jag alltid känt mig smart och intellektuell och fått höra det från alla möjliga håll under min uppväxt, samt glidit fram i skolan. Så kommer man till universitetet och känner sig jättekorkad! Men det kanske jag inte är, trots allt..? Det visar sig.

TESCHO - Webbdesign och mycket mer

Du har fått en liten award: http://tescho.se/kreativ-blogger/



Välj själv om du vill anta utmaningen eller ej :)

2010-01-26 • 15:46:26 | http://tescho.se
Terese

Peppens pepp!

2010-01-26 • 16:01:36 | http://interweaves.wordpress.com/



» NAMN
» E-MAIL
» URL

KOMMENTAR:

Kom ihåg mig?