Typ tio sidor om kost; check.

Nu är jag snart färdig. Då uppgiften är väldigt diffust formulerad är det också svårt att veta vad det är de vill ha, inte ens formen är klargjord. Men jag ska i alla fall göra en sammanfattning och sedan kolla igenom allting (vilket jag aldrig brukar göra..) och jag kanske kan bli nöjd. Men som sagt är det svårt att veta om det är någonting till i de dömandes ögon, så vi får väl se vad resultatet blir. Känns dock viktigare att jag själv känner mig nöjd med vad jag skrivit och förmedlat, än att människor som rekommenderar bröd och desserter ska ge mig ett bra betyg.

Vill dela med mig av ett citat som jag även har med i mitt arbete.

"Det är lika dumt att tro att man blir fet av att äta fett som att tro att man blir grön av att äta grönsaker. Undersökningar visar att aptiten och inte kalorierna är avgörande för risken att drabbas av övervikt och fetma. Kolhydrater som pasta, socker och bröd ger kroppen insulinkickar som snabbt gör oss hungriga igen. De höga insulinivåerna gör samtidigt att fettet inte bryts ned. Vi blir fetare och fetare. Med fetare mat hålls aptiten däremot i schack."

Smart sagt av överläkaren Christer Enkvist i sin artikel i DN Debatt redan i januari 2004.
Varför har ändå inget ändrats sedan dess? Blir så ledsen... Fler och fler inser själva att rekommendationerna vi får från bl.a. Livsmedelsverket inte har något med verkligheten att göra, men ska det behva vara så? Att man måste göra tvärtemot vad de som "värnar om folkhälsan" rekommenderar för att få vara/bli vara frisk och må bra? Någon mer än jag som tycker att det känns väldigt fel..?




» NAMN
» E-MAIL
» URL

KOMMENTAR:

Kom ihåg mig?